Mexx kiest voor WFX PLM voor het digitaliseren van haar bedrijfsproces


Publicatie: just-style.com.

Het Nederlandse modemerk Mexx heeft gekozen voor de geïntegreerde PLM, PIM en DAM oplossing van WFX voor de digitalisering van haar mode productontwikkelingsproces.

WFX PLM is een cloudgebaseerd Product Lifecycle Management (PLM) systeem voor mode bedrijven. Waarmee zij hun producten kunnen beheren en volgen vanaf het eerste idee tot productie en levering. Hierdoor wordt er realtime communicatie mogelijk tussen alle partijen die bij het proces betrokken zijn.

WFX PLM helpt mode bedrijven ontwerp-, planning-, inkoop- en productontwikkelingsprocessen te stroomlijnen, teamsamenwerking te optimaliseren en hun klanten beter van dienst te zijn. “We willen dat onze klanten onze ontwerpen zo snel mogelijk kunnen ervaren en we kunnen ervoor zorgen dat dat gebeurt met WFX PLM”, aldus Ron Janssen.

De implementatie van WFX PLM bij Mexx maakt deel uit van een groter partnership tussen WFX en de RNF Group, waarbij de activiteiten op het gebied van productontwikkeling van alle merken die eigendom zijn van RNF worden opgenomen in WFX PLM. Naast Mexx bezit de RNF Group ook labels als Palpa, Shabbies Amsterdam en Fred de la Bretoniere. Op het gebied van projectmanagement en consultancy wordt het project lokaal begeleid door PLMFashion, het servicecentrum van WFX in Amsterdam.

Met hun hoofdkantoor in Nederland en kantoren in China en Turkije, werkt de RNF-groep samen met een breed scala aan leveranciers en had ze een flexibele oplossing nodig voor Mexx en de andere labels die met hun behoeften kon meegroeien, die schaalbaar is.  Als snelgroeiend merk vond het Mexx-team dat hun processen meer gestructureerd en efficiënter moesten worden om zo de ​​gestage groei te ondersteunen en mogelijk te maken,  “We gebruikten te veel applicaties, Excel-sheets (en hun meerdere versies) om productinformatie te beheren. Dit maakte het moeilijk om informatie te vinden wanneer we die nodig hadden en als gevolg daarvan had het team moeite om belangrijke deadlines te halen”, aldus Ferry Helmer.

Mexx wilde hun hele productiecyclus in één systeem opnemen om resources beter te benutten door processen te optimaliseren en handmatige taken zoals linesheets te automatiseren. Hun doel was om wendbaarder te worden in reactie op de veranderende eisen van de consument en om één enkele bron van waarheid te hebben voor alle informatie.

Mexx vergeleek veel PLM systemen en leveranciers met haar specifieke behoeften en ontdekte dat de gemakkelijke integratie van WFX PLM met andere applicaties, het gebruiksgemak en de flexibiliteit van WFX niet te evenaren was. “We hebben specifiek voor WFX PLM gekozen vanwege hun robuuste Product Information Management (PIM) en Digital Asset Management (DAM) modules”, aldus een woordvoerder van Mexx. Daaraan toevoegend: “het feit dat ze ons alle functies konden bieden die we nodig hadden in één oplossing, gaf voor ons de doorslag bij onze beslissing.”

WFX PLM stelt Mexx in staat om niet alleen allerlei productgegevens te verzamelen, maar deze informatie ook rechtstreeks met andere applicaties zoals hun bestaande ERP systeem (XL-ENZ van Reflecta) te integreren. Informatie kan worden gefilterd en geëxtraheerd voor specifieke gebruiksscenario’s, zoals voor marketplaces als Amazon en Zalando. Daarnaast stelt Mexx met het leveranciersportaal van WFX PLM leveranciers nu in staat om altijd, overal en vanaf elk apparaat de nieuwste productversie en wijzigingen in te zien. Dit waren cruciale factoren voor Mexx omdat het dubbele gegevensinvoer overbodig maakte en hen hielp de communicatie met leveranciers aanzienlijk te verbeteren.

Naast de mogelijkheid van het gebruik van Virtuele Showrooms, was Mexx’s ontwerpteam ook bijzonder enthousiast over de mobile Click-app van WFX. Hiermee kunnen alle gebruikers direct vanaf hun mobiele device hoogwaardige inspiratiebeelden (ideeën) opslaan en gelijk delen met het team. Met deze Click app is er een gecentraliseerde en doorzoekbare database met ontwerpinspiratie uit alle bronnen.

WFX PLM geeft iedereen meer inzicht in hun processen vanuit een gecentraliseerd online platform, zodat ze snel kunnen reageren. Met een beter begrip van de behoeften van de klant door middel van realtime data-analyse, kan Mexx haar aanbod ook effectiever afstemmen en tegelijkertijd verspilling in de toeleveringsketen verminderen door problemen aan te pakken voordat ze problemen worden.

“Het Mexx-team is enthousiast om te werken met het WFX PLM-platform dat hen technische functionaliteiten van wereldklasse biedt en toch flexibel en uiterst eenvoudig te bedienen is”, aldus Ron Janssen, samen met Ferry Helmer-eigenaar van Mexx.

Ron Janssen en Ferry Helmer van Mexx
Ron Janssen & Ferry Helmer, Mexx.