Case studies
plmfashion is voor teams met een innovatiementaliteit.
Heb je vragen over wat we jouw bedrijf kunnen bieden op basis van jullie specifieke use cases? Neem contact met ons op.
De manier waarop merken consumenten bereiken en producten verkopen is de afgelopen tien jaar onherkenbaar veranderd. Met de komst van sociale media en business-to-consumer winkelen is online kopen steeds meer ingevoerd.
De manier waarop we kopen is veranderd – we zijn niet langer beperkt tot een fysieke winkel verderop, we winkelen overal ter wereld via onze telefoons, tablets en laptops.
Deze revolutie moet echter aan de zakelijke kant van de mode nog beginnen. Het moet de manier waarop merken en fabrikanten met elkaar kopen en verkopen nog veranderen.
Modemerken, verkopers en leveranciers vergaderen veelal nog steeds fysiek in showrooms om hun producten te tonen en te verkopen. En het krijgen van nieuwe klanten is grotendeels afhankelijk van beurzen. Dit model verliest aan kracht omdat het aantal fysieke showroombezoeken is afgenomen en het aantal bezoekers van beurzen afneemt. Alhoewel na de pandemie modebeurzen en catwalks nu weer deels terugkomen, willen veel merken, fabrikanten en leveranciers niet terug naar de oude situatie. Ze willen juist verder met de online mogelijkheden. Gelukkig is de oplossing er al. Het heet een Virtual Showroom.
Het is nu tijd om kennis te maken met Virtuele Showrooms zodat iedereen, van merken tot fabrikanten, kan profiteren van deze nieuwe technologie.
Een online winkel is handiger en betaalbaarder dan een fysieke winkel. Er kan nog meer bereikt worden met een Virtuele Showroom. Een Virtuele Showroom, ook wel Digitale Showroom genoemd, is een platform waarmee een merk of leverancier kan verkopen én tegelijkertijd digitaal kan communiceren met klanten.
Als concept bestaat de Virtuele Showroom al een tijdje. Qua momentum zijn Virtuele Showrooms op dit moment in opkomst, omdat er extra inkomsten worden genereerd en er een onderscheidende klantervaring mogelijk is en kan worden toegevoegd als waarde.
Ter vervanging van de fysieke showroom of beursexposities, biedt een Virtuele Showroom de beste onderdelen van de showroom-ervaring in een gebruiksvriendelijke digitale interface. Het biedt bedrijven ongekende mogelijkheden om deals te sluiten en transacties te starten zonder kantoor te verlaten.
Een Virtuele Showroom kan net zo complex en innovatief of zo minimaal en functioneel zijn als het merk zelf. Het kan een verlengstuk zijn van een merk en een medium om het verhaal (the story) aan potentiële klanten te communiceren.
Laten we om te beginnen eens kijken naar de crème de la crème van Virtuele Showrooms. Dit laat de meest innovatieve manieren zien waarop merken het volledige potentieel van Virtuele Showrooms benutten om in contact te komen met shoppers.
De “Metaverse” is een grote nieuwe speeltuin voor modeliefhebbers. In Metaverse kun je internet ervaren als virtual reality (VR), als een scène uit Steven Spielbergs Ready Player One.
Geen enkel modemerk wil achterblijven terwijl de wereld op weg is naar een nieuw digitaal tijdperk. Merken als Nike, Louboutin, Balmain en Diesel creëren Virtuele Showrooms in de vorm van meeslepende virtuele 3D-omgevingen.
Door inspiratie op te doen en vaak samen te werken met gaming- of virtual reality-platforms zoals Roblox, hebben merken virtuele showrooms gecreëerd die er precies zo uitzien als fysieke showrooms. Shoppers kunnen door de kleding bladeren en ze passen via de modernste “try-on”-technologieën. Avatars kunnen digitale versies tonen van de collectie en klanten kunnen zowel digitale als fysieke looks kopen in de Metaverse.
De in de VS gevestigde ontwerper JW Anderson koos in samenwerking met de HoloMe-app voor een eenvoudigere vorm van een Digitale Showroom. Modellen werden opgenomen voor een groen scherm met de lente/zomer ’21-collectie van het merk. En wanneer je de HoloMe-app opent, kan je de camera aanzetten en het model voor je projecteren als in een videogesprek.
Elk merk moet een manier vinden om indruk te maken. Hierbij vergeten velen dat kleding een multi-zintuiglijke ervaring is. Het is niet eenvoudig om je merkideniteit uit te drukken door middel van pixels en tekst. Als gevolg hiervan komen de meeste merken in de problemen met hun online winkels, zoals slechte conversieratio’s of minder verkopen. De showroom is niet dood, maar online verhuisd. Met digitale showrooms vervul je niet alleen het primaire doel van online verkopen, maar stel je online shoppers in staat om elk aspect van de identiteit van je merk te verkennen door aspecten als afbeeldingen, productbeschrijvingen en muziek/geluidseffecten op te nemen.
Je kunt dit allemaal doen zonder een vermogen uit te geven aan onroerend goed, decorontwerp, rekwisieten, verkoopassistenten en andere middelen die verband houden met een fysieke winkel.
De virtuele showroom is 24/7 open, zodat kopers van over de hele wereld kunnen worden bediend. Ze kunnen op elk moment je winkel bezoeken en dezelfde ervaring opdoen als iemand aan de andere kant van de wereld.
Wanneer je al online aanwezig bent, biedt een Virtuele Showroom de kans om naamsbekendheid op te bouwen en conversies te verbeteren. De nieuwigheid van het ervaren van een virtuele showroom kan een blijvende indruk op je klant achterlaten met weinig inspanning van jouw kant.
Functies zoals chatbots, video’s, lookbooks, interessante achtergronden en 360-graden 3D-productweergaven creëren een interactieve omgeving voor kopers.
Last but zeker not least, is een virtuele vertoning veel duurzamer.
Voor modefabrikanten en merken zijn gedetailleerde persoonlijke ontmoetingen om presentaties, catalogi, textiel, accessoires etc. te beoordelen gebruikelijk. Zowel het merk als de leverancier doorlopen elk klein detail van de collectie keer op keer om er zeker van te zijn dat het is wat ze willen kopen en dat het tot in de perfectie wordt geproduceerd. Omdat geen enkel sample perfect is, vraagt dit dit proces veel doorlooptijd!
Naarmate door de wereldwijde situatie, de bijeenkomsten verschoven van onsite naar online, werd het voor fabrikanten nog uitdagender. Online werd het voor leveranciers moeilijker om hun eigen designcollecties te pitchen. Merken vinden het ook moeilijker om hun collecties aan retailers te verkopen, hetgeen veelal veel groei en winst oplevert. Nu veel inkopers en merkeigenaren niet altijd in staat zijn om te reizen, missen leveranciers belangrijke opdrachten.
Het gebrek aan een goede infrastructuur maakt online vergaderingen vervelend waardoor ze onproductief worden. Dit is waar Virtuele Showrooms een goedmaker kunnen worden voor fabrikanten en merken.
In een rapport van Mckinsey & Co. staat dat “zowel kopers als verkopers de voorkeur geven aan de nieuwe digitale realiteit. Ongeveer 70-80% van de B2B-besluitvormers geeft de voorkeur aan menselijke interactie op afstand of digitale selfservice.”
Virtuele Showrooms zijn de ‘nieuwe normaal’ voor mode fabrikante en merken
De voordelen van Digitale Showrooms zijn legio. Dus waarom zou B2C al het plezier hebben!
Virtuele Showrooms voor fabrikanten kunnen een betere samenwerking mogelijk maken en de communicatie tussen leveranciers en merken vergemakkelijken. Het geeft hen een gedeeld platform om ontwerp gerelateerde vragen op een gecentraliseerde manier te beoordelen en te bespreken.
Nu de meeste wereldwijde kledingbeurzen nog steeds niet weer volledig op stoom zijn, kunnen Digitale Showrooms de afname in de vraag binnen de B2B-mode-industrie opvullen. Modefabrikanten kunnen ze gebruiken om hun eigen beurs te hosten. Ze kunnen hun bestaande en potentiële klanten uitnodigen om collecties te bekijken en het B2B-verkoopproces te stroomlijnen.
In tegenstelling tot een fysieke showroom, kan je met een Virtuele Showroom ook meerdere klanten tegelijkertijd exclusief uitnodigen, die anders uw fysieke opstelling niet zouden kunnen bezoeken.
Bovendien geeft een digitale showroom toegang tot analyses, zoals hoe veel tijd heeft iemand aan een collectie besteed, met welke producten waren ze het meest bezig, enzovoort. Deze gegevens zullen helpen om betere beslissingen te maken over het design, de ontwikkeling en de verkoop van producten.
Digitalisering van B2B-handel is essentieel voor een duurzamere en efficiëntere toekomst van mode. Fabrikanten en merken moeten virtuele verkoop omarmen. Een virtuele showroom kan de oplossing zijn om het merk toekomstbestendig te maken.
Benieuwd wat de WFX Virtual showroom voor je kan betekenen?
Lees meer over hoe de WFX Virtual Showroom je verkoopprocessen kan stimuleren en je bedrijf kan laten groeien.