Fashion startups en PLM: een perfecte match!


Er zijn veel zaken waarmee je te maken kunt krijgen bij het lanceren van een fashion startup. De grootste uitdaging is misschien wel de tijd die nodig is om een ​​product op de markt te brengen. Het duurt meestal 9-12 maanden om een ​​nieuwe modellijn te creëren en deze vervolgens aan kopers/klanten te presenteren en winkelklare artikelen in de schappen te krijgen.

Velen in de mode-industrie gebruiken nog steeds specificatiebladen in spreadsheets en e-mails om ontwerp- en productie informatie te communiceren. Deze workflow loopt achter op andere bedrijven in andere industrieën. In andere industrieën is het grootste concurrentievoordeel van een startup het vermogen om snel nieuwe en innovatieve producten te creëren en op de markt te brengen. Voor fashion labels die afhankelijk zijn van de traditionele workflows is dit lastig.

​​Help het design- en productdevelopment team om beter samen te werken met PLM

Met PLM (Product Lifecycle Management) software kan de productontwikkeling worden gestroomlijnd in een geïntegreerd centraal toegankelijk platform. Behalve dat een product heel snel van een schets naar productie gaat en groei doormaakt, moeten startups andere uitdagingen aangaan, zoals ontwerpconsistentie, communicatie met leveranciers, een effectieve manier om producten te monitoren via verschillende workflows, versies bijhouden van elk idee en inzicht hebben in de kosten.

Groot, klein of middelgroot – ieder bedrijf kan profiteren van een PLM systeem

PLM is niet alleen voor grote merken. Iedere fashion startup kan hier van profiteren, zelfs wanneer je net begint. Hier zijn enkele redenen waarom:

VERBETERDE FOCUS

Bij een startup heeft iedere persoon in het team meerdere petten op. De beste manier om te voorkomen dat tijd en middelen niet optimaal worden besteed, is door technologie te gebruiken waarmee iedereen zich kan concentreren op de kerncompetentie: het product zelf. Met PLM kan het team gefocust blijven op wat het belangrijkst is.

STROOMLIJNEN PROCES

Het is belangrijk om vanaf het begin een georganiseerde en efficiënte toeleveringsketen te hebben. Als startup wil je je richten op wat het belangrijkst is: het ontwerpen en ontwikkelen van je product. Om dit met succes te doen, moet je echter vanaf de eerste dag een efficiënte supply chain opbouwen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan zonder een georganiseerd systeem. Als je eenmaal het juiste team van leveranciers hebt gevonden, kun je met PLM ervoor zorgen dat ze allemaal effectief en efficiënt samenwerken, zodat er niets over het hoofd wordt gezien wanneer de productie start. Je kunt op problemen anticiperen voordat ze zich voordoen. PLM software helpt iedereen die betrokken is bij het maken en beheren van producten om steeds betrokken te  blijven.

CENTRALISEER INFORMATIE

Een PLM oplossing is een centrale plaats waar alle productgegevens op elk moment door iedereen kunnen worden geraadpleegd, bewerkt en gedeeld. Met een PLM oplossing hou je het gehele productontwikkelingsproces van begin tot eind in de gaten. Informatie over ieder product kan worden opgeslagen, inclusief benodigde materialen, schetsen en samples. Ook kunnen deadlines worden bijhouden van verschillende taken die nodig zijn om het product te ontwikkelen. Dit helpt om op schema te blijven en alle deadlines te halen, zodat de producten op tijd op de markt beschikbaar zijn.

TEAMSAMENWERKING

Een PLM oplossing bevat eenvoudige samenwerkings- en projectmanagementtools die essentieel zijn voor het management van een fashion startup. Met deze tools kan je op elk moment tijdens het productontwikkelingsproces in contact blijven met alle teamleden.

COMMUNICATIE MET LEVRANCIERS

Een van de grootste uitdagingen waarmee fashion startups worden geconfronteerd, is het vinden van een manier om producten op kleinere schaal te produceren om aan de vraag te voldoen. Hier komt het werken met een PLM oplossing goed van pas. Met een PLM oplossing kan de modeontwerper of het merk directer en efficiënter communiceren met leveranciers dan ooit tevoren.

BUSINESS INTELLIGENCE

Voor ieder bedrijf is het verzamelen van gegevens een cruciaal proces. Dit geldt met name voor bedrijven die actief zijn in de kledingindustrie. Dat komt omdat het verzamelen en organiseren van gegevens essentieel is voor het volgen van trends en veranderende voorkeuren. Je kunt nooit weten waar je aanpassingen moet maken als je niet weet wat werkt en wat niet. Daarnaast zijn deze gegevens ook van cruciaal belang om bijvoorbeeld voorraadniveaus te beoordelen en ervoor te zorgen dat er genoeg voorraad is om aan de vraag te voldoen.

PLM stelt modebedrijven in staat kosten te besparen en winst te verbeteren

Iedere dag weer zijn modebedrijven bezig om de nieuwste stijlen op de markt te brengen. Met zoveel bewegende onderdelen kunnen processen en kosten gemakkelijk uit de hand lopen. Ondanks de omvang van de kledingindustrie, loopt deze industrie echter achter als het gaat om de acceptatie van technologie. Kledingbedrijven zijn langzamer dan andere industrieën bij het toepassen van nieuwe technologieën zoals PLM.

Het gebruik van PLM software heeft grote voordelen, vooral als het gaat om het management van het productontwikkelingsproces. Via het Vendor Portal kunnen ontwerpers bijvoorbeeld informatie delen met leveranciers, waardoor iedereen gedurende het hele proces op één lijn blijft en er geen verwarring ontstaat rondom de laatste versies.

Overzicht

PLM kan goed helpen om de druk te verlichten die gepaard gaat met het runnen van uw eigen fashion label. Het geeft niet alleen meer tijd om te concentreren op belangrijke zaken als marketing en verkoop, maar door processen te automatiseren is er ook de beschikking over de gegevens die nodig zijn om slimme zakelijke beslissingen te nemen.

Wanneer je wilt weten hoe een PLM systeem je label naar een hoger niveau kan tillen, praat dan eens met een van onze PLM consultants.  Of boek een gratis demo en ontdek het!