Case studies
plmfashion is voor teams met een innovatiementaliteit.
Heb je vragen over wat we jouw bedrijf kunnen bieden op basis van jullie specifieke use cases? Neem contact met ons op.
De mode industrie is wereldwijd een enorme verbruiker van natuurlijke hulpbronnen De sector is bekritiseerd vanwege zijn ecologische voetafdruk en zou verantwoordelijk zijn voor 10% van alle CO2-uitstoot. Uit een rapport uit 2018 dat op de Copenhagen Fashion Summit werd gepresenteerd, bleek dat de mode-industrie jaarlijks naar schatting 92 miljoen ton afval produceert en ook de op één na grootste verbruiker van water is, verantwoordelijk 20% van het afvalwater in de wereld.
Als zodanig heeft de industrie een grote sociale verantwoordelijkheid. Modebedrijven staan onder druk van consumenten en overheden om hun negatieve impact op het milieu te verminderen. Uit een onderzoek van Deloitte uit 2022 bleek dat 23% van de consumenten al is overgestapt op het kopen van bedrijven die hun milieuwaarden delen, waarbij Generatie Z driemaal zoveel kans heeft om dit voorbeeld te volgen.
Mode heeft een negatieve reputatie opgebouwd vanwege het hoge productievolume, slechte kwaliteitscontrole en ongebreidelde vervuiling. De statistieken zijn alarmerend, maar niet zonder hoop. Experts zeggen dat door zich te concentreren op de digitaal geoptimaliseerde circulaire economie – waar producten zijn ontworpen om te worden hergebruikt of gerecycled en hulpbronnen worden behouden om afval tot een minimum te beperken – de industrie haar milieu-impact met 30-60 procent kan verminderen.
Er zijn verschillende manieren waarop de mode-industrie het milieu negatief beïnvloedt:
De uitdaging waarmee bedrijven vandaag de dag worden geconfronteerd, is hoe ze aan de vraag kunnen blijven voldoen en tegelijkertijd hoge kwaliteitsnormen kunnen handhaven. Als er één ding is dat de nieuwe generatie modemerken en retailers gemeen hebben, is het de wens om de status-quo van de mode-industrie te veranderen. Ze willen verder gaan dan fast fashion, duurzaamheid omarmen en betere producten maken – voor de mensen die ze maken, voor de klanten die ze kopen en voor de planeet die we allemaal delen.
Dat is een hele opdracht. Maar het is mogelijk om daar te komen, met een beetje hulp van product lifecycle management (PLM). Het goede nieuws is dat PLM-software (Product Lifecycle Management) mode- en kledingbedrijven al helpt om duurzamere producten te maken.
PLM is software waarmee iedereen die bij het maken van een product betrokken is, informatie kan delen over het ontwerp, de fabricage en de verzendlogistiek van dat product nog voordat het is geproduceerd.
Laten we eens nader bekijken hoe PLM u kan helpen bij de overgang van fast fashion naar bewuste productie en hoe het u kan helpen uw impact op het milieu te verminderen.
In 2018 onthulde Burberry dat het de afgelopen vijf jaar voor $ 37 miljoen aan ongewenste voorraad had verbrand om zijn merkimago te beschermen – “om waakzaam te blijven tegen de risico’s van namaak en diefstal”. Kun je dit voorstellen? Een luxe modemerk dat goede kleding verbrandt zodat ze niet in discountwinkels belanden of online worden verkocht? Burberry is niet de enige; veel modemerken, waaronder Louis Vuitton en Chanel verbranden onverkochte inventaris om hun exclusiviteit te beschermen. Dit is een probleem waarbij het aanbod niet aan de vraag voldoet. Als merk wil je dit probleem vermijden door gebruik te maken van business intelligence.
Grote consumentenmerken gebruiken PLM om duurzamer te ontwerpen en te produceren. Hier is hoe:
Met PLM kunt u rapportages definiëren om ervoor te zorgen dat mensen, producten en processen uw duurzaamheidsagenda volgen. Dit biedt traceerbaarheid en inzicht in het gehele ontwikkelingsproces, zodat weloverwogen beslissingen kunnen worden genomen gedurende de hele levenscyclus van uw product.
Duurzaamheid heeft alles te maken met verantwoordelijkheid. Merken moeten niet alleen verantwoording afleggen aan consumenten en toezichthouders als het gaat om duurzaamheid, maar ook intern binnen hun eigen organisaties en toeleveringsketens. PLM-software kan de transparantie bieden die nodig is voor interne verantwoording door rapportagetools te bieden waarmee gebruikers binnen een organisatie of op verschillende punten in een toeleveringsketen op elk moment kunnen zien waar de zaken staan.
PLM maakt het voor merken gemakkelijker om de herkomst van stoffen en materialen te traceren van leveranciers tot fabrieken. Zo kunnen ze precies bepalen waar hun materialen vandaan komen en ervoor zorgen dat die leveranciers niet bijdragen aan mensenrechtenschendingen of aantasting van het milieu. Het helpt u bij het beheren van uw leveranciersnetwerk, zodat u kunt werken met degenen die uw waarden delen in plaats van met degenen die dat niet doen.
Een PLM-systeem kan ook de materialen bijhouden die in elk kledingstuk zijn gebruikt – materialen die kunnen worden hergebruikt of gerecycled. Het helpt fabrikanten ook bij te houden welke materialen ze gebruiken en hoeveel ze nodig hebben, zodat ze niet te veel bestellen of per ongeluk opraken.
PLM kan knelpunten in het productieproces identificeren, zodat merken verspilling kunnen verminderen, de efficiëntie van hun toeleveringsketens kunnen maximaliseren en de tijd tussen ontwerp en levering van nieuwe stijlen kunnen verkorten. Door verspillende uitgaven te verminderen, kunnen ze ook geld besparen – een extra goede stimulans om duurzaamheid te willen verbeteren.
Modemerken hebben vaak gedecentraliseerde teams die aan verschillende aspecten van productontwikkeling werken. Een PLM maakt realtime samenwerking tussen teams mogelijk, zodat iedereen op één lijn zit en snel kan reageren op markttrends en klantvragen. Het helpt bedrijven dubbel werk te voorkomen en minimaliseert het risico op miscommunicatie tussen teams, die beide tot kostbare fouten kunnen leiden.
Uiteindelijk kunnen ontwerpers en merkeigenaren een PLM-oplossing gebruiken om de milieu-impact rechtstreeks in hun productontwikkelingsbeslissingen te modelleren. Ze kunnen bijvoorbeeld de totale CO2-uitstoot volgen die wordt gegenereerd tijdens de levensduur van hun product. Dit stelt hen in staat om de milieu-impact op individueel item- en collectie niveau in de wereldwijde toeleveringsketen te bewaken en te beheren.
Een PLM-oplossing de manier om een positieve spiraal te creëren. Het brengt ontwerpers en merkeigenaren in staat om risico’s te elimineren voordat ze zich voordoen, hun productontwikkelingsproces te stroomlijnen en kansen te identificeren om de milieu-impact in elke fase van de levenscyclus van elk product te verminderen.
Als ontwerpers hebben wij de kans om het verschil te maken. Laten we leiders zijn in een wereldwijde beweging en van deze wereld een betere plek maken!